עורך דין זכויות יוצרים

הפרת זכויות יוצרים

זכויות יוצרים הינו חלק מענפי הקניין הרוחני והליטיגציה מסחרית , זהו הענף המרכזי והמשמעותי ביותר. אלו הם דינים החלים על יצירות מתחומי אמנות שונים כגון: ספרות, צילום, שירה, קולנוע, ציור, פיסול, מחול, תיאטרון, תוכנות מחשב, ועוד. במאמר מוסגר, תוכנת מחשב נחשבת בחוק זכויות יוצרים ליצירה ספרותית. זאת משום שהיא כתובה בשפת מחשב, זאת גם הסיבה שכאשר לדוגמא אנו רוכשים תוכנות למחשב אנו רואים את הסימן ©.

מהם זכויות יוצרים?

על מנת שתהיה לי זכות יוצרים ביצירה כלשהי, עלי להראות שיש לי יצירה שהיא מקורית, שהיא שלי ולא העתקתי אותה, עליה מקובעת במדיום פיזי (בתמונה בדיסק) ובנוסף יש להוכיח שקיימת לה זיקה לישראל. כלומר, נוצרה בישראל או שהיוצר שלה הוא ישראלי, או שהיא נוצרה במדינה אחרת אך זאת מדינה שישראל חתומה איתה על אמנה בינלאומית ולכן אף על פי שהיצירה לא נוצרה בישראל היא עדיין תהיה מוגנת בישראל.

ישנם 4 סוגי יצירות מרכזיים שחוק זכויות יוצרים מדבר עליהם:

  • יצירה ספרותית: סיפור, שיר, תוכנת מחשב.
  • יצירה מוזיקאלית: לחן.
  • יצירה דרמטית: סרט, תוכנית טלוויזיה, הצגה, מחזה, מופע מחול.
  • יצירה אומנותית: ציור, פסל, צילום.

משך ההגנה: חיי היוצר +70 שנה מיום מותו. לאחר מכן, היצירה משתחררת לנחלת הכלל/ הציבור. כלומר, כולם יוכלו להשתמש ביצירה בלי הרשאה או תשלום/תמלוגים. כמו למשל יצירות של: מוצארט, פיקאסו ובטהובן וכו'.. הסיבה שזה פנוי לכולם ממות היוצר היא כי ההנחה היא שהיצירה מספיק ידועה, מוכרת ומפורסמת כך שיהיה מאוד קשה לאדם אחר לבוא ולהגיד כי היצירה היא שלו.

רישום: הגנה אינה מותנית ברישום. דרישת הקיבוע מספקת וודאות ומעידה על כוונת היוצר.

מהם הצעדים האפשריים לגבי הפרה של זכות יוצרים?

בין אם מדובר בעילה של הפרת זכות כלכלית ובין אם מדובר בעילה של הפרת זכות מוסרית (קרדיט, זכות לשלמות היצירה). סעיפים 53-60 לחוק זכויות היוצרים נותנים מענה על כך, ביהמ"ש רשאי לפסוק פיצויים בלא הוכחת נזק במקרה של הפרת זכויות יוצרים או הפרת זכות מוסרית מכוח סעיף 56 לחוק זכויות יוצרים, התקרה היא 100,000 ₪ בגין כל הפרה והפרה ללא הוכחת נזק אולם על התובע להוכיח שאכן הייתה הפרה. בית המשפט יתחשב בין השאר, בשיקולים הבאים: היקף ההפרה, משך ההפרה, חומרת ההפרה, הנזק הממשי לתובע (להערכת בית המשפט), הרווח שצמח לנתבע מההפרה (להערכת בית המשפט), מאפייני פעילותו של הנתבע, טיב היחסים בין התובע לנתבע, תום ליבו של הנתבע.

במקרים מסוימים הפרה של זכות יוצרים יכולה להיות עונשית וניתן יהיה להטיל על המפר מאסר עד 5 שנים, מכוח ס'61-63 לחוק העונשין .

פנו עוד היום לעורך דין עמוס אלגלי!

עורך דין זכויות יוצרים אלגלי ויצמן ושות'

במיוחד היום, בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות בו כל אחד מאיתנו יכול להפוך להיות יוצר, הנושא של זכויות יוצרים וקניין רוחני בכלל עולה כמה מדרגות בחשיבותו. נושא הקניין הרוחני, במיוחד בהקשר של אינטרנט ורשתות חברתיות, הוא צעיר יחסית לענפים אחרים בעריכת דין. עורך דין זכויות יוצרים צריך להיות יצירתי מאוד, פורץ דרך ובעל יכולת ללמוד כל הזמן. הוא צריך לפעול תוך כדי תנועה כי פעמים רבות חקיקה נעשית בעקבות מקרים שמתרחשים המהווים תקדימים משפטיים ולא להיפך- התנהלות התיק בהתאם לחוקים קיימים, כך שעורך הדין צריך, מלבד בקיאות רבה וידע בחוקים שכבר קיימים בתחום, גם להיות בעל יכולת שכנוע מעולה גם כאשר מדובר על מקרה המהווה תקדים משפטי. אנו במשרד עו"ד אלגלי ויצמן עוסקים גם בתחום של זכויות יוצרים ומלווים לקוחות רבים העוסקים בתחום האינטרנט כדי שיצליחו למצות את מלוא הזכויות שלהם.

עורך דין זכויות יוצרים – מתי כדאי לפנות?

כל דבר שאתם יוצרים נקרא יצירה לפחות בהקשר המשפטי של זכויות יוצרים. גם מתכון שפרסמתם במסגרת אתר המסעדה שלכם נחשב ליצירה שיש לכם זכויות עליה. כך גם פוסט או מאמר בבלוג שאתם רשומים כיוצרים שלו. עורך דין זכויות יוצרים יעמוד מאחוריכם כדי שלא יעשה שימוש ביצירה שלכם. פעמים רבות הפרת זכויות יוצרים מתרחשת בתום לב. אולי אפילו ברוב המקרים, מדובר על הפרה שנעשית בגלל חוסר תשומת לב של מפר הזכויות. עדיין הדבר לא אומר שעליכם לוותר. עורך דין זכויות יוצרים ידאג לכך שהזכות שלכם תחזור אליכם וגם תקבלו פיצוי בהתאם למקרה.

עו"ד זכויות יוצרים: כשמשפטים וטכנולוגיה נפגשים

אמנם זכויות יוצרים לא קשורה דווקא לאינטרנט. גניבות ספרותיות, מוזיקליות או אמנותיות מוכרות היטב והיו עוד לפני שהאינטרנט פרץ לחיינו ובהתאם גם עורך דין זכויות יוצרים היה גם לפני הרשתות החברתיות. עדיין, הרשתות החברתיות והאינטרנט בכלל שהופכים הכל לגלוי ופתוח כ"כ פותחים גם פתח להפרות זכויות יוצרים רבות וכאמור- במקרים רבים לא בכוונה. לכן כאשר אתם בוחרים עורך דין זכויות יוצרים בדקו שיש בו שילוב בין ידע ובקיאות במשפטים לבין היכרות מצוינת עם והאינטרנט ובכלל גישה לטכנולוגיה. אצלנו באלגלי ויצמן תקבלו גם וגם ואם גיליתם שזכויות היוצרים שלכם הופרו- אנו כאן לשירותכם.

עורך דין זכויות יוצרים
צריכים ייעוץ עם עו"ד מומחה בתחום? השאירו פרטים
telephone (6)

עו"ד עמוס - 0535237734
עו"ד מיכאל - 0506969045

mail (5)
location (3)

רחוב האמנות 8 - בית הגפן קומה 1 נתניה

מאמרים נוספים:

צריכים ייעוץ עם עו"ד מומחה בתחום? השאירו פרטים